ن و القلم و مایسطرون

دزفول یگانه هایی دارد که در هیچ کجای بلاد دور و نزدیک مانند ندارند.

یکی از این یگانه ها "قلم نی دزفول" است.

پیش از این،

از سید مرتضای سبزقبا خواسته بودم از من پیشی بگیرد و فیلمی در این خصوص بسازد،

چرا که نمیدانم کی مجال خواهم یافت تا حرف دلم را در این باب به تصویر بکشم.

از بخت بد،

در مجموعه مسئولان ذیربط شهر نیز، همت و توجه لازم دیده نمی شود،

و دزفول،

می رود که یکی دیگر از شاخصه های تمدنی چند هزارساله ی خود را کفن بگیرد.

 

 

دلم،

مدتهاست در عزای مرگ عنقریبِ "صنعت قلم دزفول" به گِل نشسته است.

روز گذشته،

مرگ ناگهانی استاد سید محمود سیادت (بزرگِ قلم و خوشنویسی دزفول) ، موجب شد تا باردیگر مرگ فرسایشی قلمِ دزفول برایم تداعی شود.

براستی او برای دزفول، همچون استاد امیرخانی برای ایران بود.

فردا جمعه بیشت و ششم خرداد، پیکر این استاد خط و قلم، تشییع خواهد شد.

پیشنهاد میکنم : به احترام آیه ی "ن و القلم و مایسطرون" آنان که مجال دارند حضور یابند.

 

 

مراسم تشییع  و تدفین پیکر این استاد فرزانه روز جمعه 291/3/26 ساعت 9 صبح در دزفول از جلوی درب منزل ایشان ( بلوار پیام آوران ، مقاومت 4 ، پ 50  )  تشییع و  در بقعه حضرت محمد بن جعفر (ع) درفول به خاک سپرده خواهد شد  ، مراسم ترحیم نیز همان روز بعد از ظهر ساعت 17  در مسجد شاهرکن الدین  واقع در خیابان طالقانی دزفول برپاست.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.



/ 16 نظر / 20 بازدید
نمایش نظرات قبلی
محمد مجیدی راد

سلام برزوم " بررسی یک بیماری فرهنگی در ایران(1) " با گوشه چشمی به پرونده های مطروحه تخلف مالی مسئولین دراین روزها منتظر حضور گرم شما و همه دیسونی های عزیز هستم یا علی

امیر ابراهیمیان

خدایش بیامرزد.چیره دستی ایشان و مهارت در خط را از چندین نفر از دوستانم که جز شاگردان آن مرحوم بودنند را شنیده بودم

خادم الشهدا

یاد این استاد ارجمند بخیر واقعا مردی با صفا و حوصله بود خدایش بیامرزد. بروز شدیم بفرمایید مطلب اختصاصی برای رییس شما آقا سید ضرغامی تهرانی[چشمک]

پاسدار اسلام

چه سوگند عجيبى؟(ن والقلم وما یسطرون) در واقع آنچه به آن در اينجا سوگند ياد شده است ظاهرا موضوع كوچكى است: يك قطعه نى، و يا چيزى شبيه به آن، و كمى ماده سياه رنگ، و سپس سطورى كه بر صفحه كاغذ ناچيز رقم زده میشود. اما در واقع اين همان چيزى است كه سرچشمه پيدايش تمام تمدنهاى انسانى، و پيشرفت و تكامل علوم، و بيدارى انديشها و افكار، و شكل گرفتن مذهبها، و سرچشمه هدايت و آگاهى بشر است، تا آنجا كه دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسيم مى‏كند" دوران تاريخ" و" دوران قبل از تاريخ"، دوران تاريخ بشر از زمانى شروع مى‏شود كه خط اختراع شد، و انسان توانست ماجراى زندگى خود را بر صفحات نقش كند، و يا به تعبير ديگر دورانى است كه انسان دست به قلم گرديد، و از او" ما يَسْطُرُونَ" يادگار ماند. عظمت اين سوگند هنگامى آشكارتر مى‏شود كه توجه داشته باشيم آن روزى كه اين آيات نازل گشت، نويسنده و ارباب قلمى در آن محيط وجود نداشت، و اگر كسانى مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در كل سرزمين مكه كه مركز عبادى و سياسى و اقتصادى حجاز بود به بيست نفر نمى‏رسيد، آرى سوگند به قلم ياد كردن در چنين محيطى عظمت خاصى

پاسدار اسلام

باسلام.باعرض معذرت از دوسون دیسون کامنت بنده ناتمام ماند.حلال بفرمایید.

... بزرگه

سلام استاد... خیلی متاسف شدم خبر فوتشون رو شنیدم. همون موقع به یکی از دوستانم که تو انجمن خوشنویسیه زنگ زدم و تسلیت گفتم. سال 72 یک ماه شاگردشون بودم تو کلاسای تابستونه ارشاد اسلامی... هیچوقت کلاس خط رو ادامه ندادم اما همیشه سرمشقاشون تو ذهنم بوده و با خودم مرور می کنم. راستی محض اطلاع: نسخه موبایلی وبلاگتون قابلیت کامنت گذاری نداره... موفق باشید سرزنده سلامت و عاقبت به خیر

نقطه

سلام . ضمن تشکر از ( پاسدار اسلام ) ، به اطلاع ( نقاط ) ی که طالبند ادامه ی مطلب ( پاسدار ) مربوط به ( ن والقلم و ما یسطرون ) را بخوانند ، به کتاب ( برگزيده تفسير نمونه جلد پنجم ) مراجعه فرمایند . البته جمله ی تعجبیه ی ( چه سوگند عجیبی ) ظاهرا از خود ایشان می باشد

هیأت حقیقت یاب

به نام خدا.جناب نقطه عزیز اگر خدای ناکرده شائبه اظهار فضل درمیان نیست پس به(فبشرعبادالذین یستمعون قول فیتبعون احسنه)عمل نمایید.وهمچنین(انظر ماقال ولاتنظر من قال)

نقطه

با سلام خدمت دوستان و ( هیات حقیقت یاب ) . کسانی که با اشاره ای مطلب را در می یابند حتما می دانند که مراد ( نقطه ) از کامنت : ( سلام . ضمن تشکر از ( پاسدار اسلام ) ... به کتاب ( برگزيده تفسير نمونه جلد پنجم ) مراجعه فرمایند . البته جمله ی تعجبیه ی ( چه سوگند عجیبی ) ظاهرا از خود ایشان می باشد ) ، " منطوق " و " ملفوظ " آن نمی باشد ، بلکه منظور " مفهوم " آن است . و آن مفهوم این که : ( بیان مطالب دیگران ، بدون ذکر نام و منبع و ماخذ ) به دلائلی که شاید بدانید ، پسندیده نیست . در ضمن آیه ی قرآن و حدیث را درست ننوشته اید . آن را دریاب . امیدوارم حمل بر ( اظهار فضل ) نفرمایید [گل]

هیأت حقیقت یاب

به نام خدا.از اینکه پای جناب نقطه در این پست باز شد بسیار خرسندیم.ولی جناب نقطه ی عزیز به این نکته توجه داشته باشید که باعث آزرده خاطر شدن دوستان نگردید.بنده بنظرم سریع تصمیم گیری کرده اید زیرا شاید درانتهای کلام جناب پاسداراسلام،ایشان ذکرمنبع میکردند.ولی بجهت ناتمام ماندن کلام،این مطلب جامانده است.نکته دیگر اینکه لطفا در مورد دوسون دیسون همیشه حسن نیت داشته باشید.باتشکر